Kan je na een halve eeuw bijbel lezen nog nieuwe dingen ontdekken? Natuurlijk, Gods Woord is onuitputtelijk en zelfs de grootste ‘schriftgeleerde’ graaft nieuwe schatten op.

Na het lezen van het boek van Richard Stearns moet ik zeggen: Het kan zelfs zo zijn dat je de Bijbel deels niet hebt gelezen, over grote delen hebt heen gelezen, de betekenis en de diepgang niet tot je door hebt laten dringen of misschien wel bewust of onbewust hebt genegeerd.

Het gat in ons evangelie heeft me wakker geschud.

Op indringende wijze heeft de schrijver, als Gods instrument, mijn ogen geopend voor de diepe betekenis van die andere ‘grote opdracht’. Of moet ik zeggen het invulling geven aan het grote tweede gebod: ‘de naaste liefhebben als jezelf’.

Het tweede gebod van de samenvatting van de wet, is niet zomaar gelijk aan het eerste gebod. Het heeft alles te maken met het invulling geven van het liefhebben van God. Een logisch gevolg. Het ene kan niet zonder het ander.

Begrippen als: recht doen, gerechtigheid, barmhartigheid en liefde voor de naaste,… hebben door het lezen van dit boek een nieuwe inhoud gekregen en zijn levensgroot op mijn netvlies gekomen.

God vraagt geen barmhartig fooitje, Hij vraagt mijn hart voor Zijn grote opdracht. Of beter gezegd ‘opdrachten’. Want we hebben niet alleen de opdracht van Mat. 28 maar ook die van Mat. 25.

En als iets mijn hart heeft dan komen, tijd, en beschikbare middelen daar als bijna vanzelf in mee.

Richard geeft in zijn boek enerzijds een ‘statistische’ omvang van de grote nood in deze wereld. Anderzijds  geeft hij indringende verslagen van persoonlijke contact met hulpbehoevenden. Daarbij laat hij ook het resultaat van jarenlange gezegende inspanning door vele ‘hart’-werkende hulpverleners aan bod komen.

Hij reageert op overmoed en ‘ondermoed’ die ons allemaal bij tijd en wijle te pakken neemt. In verbijstering en verwondering word je als lezer meegenomen in een praktisch leven uit dankbaarheid. Kortom als je durft: lees dit boek! Als je het gelezen hebt en je wil er met mij over doorpraten, graag, mail me gerust!

Ruud Speksnijder | directeur GAiN

Geef een reactie

Tagwolk

